بازاریابی محتوا چیست؟
هدف اصلی و بنیادی در بازاریابی پارچه فروشی های کشور ، گردآوری و بهاشتراکگذاری اطلاعات یا همان محتوایی است که به کسبوکار شما مربوط است و نزد مخاطبان هدف شما، ارزشمند و کاربردی تلقی میشود. استراتژیهای متعددی هستند که میتوان از آنها برای بازاریابی محتوا و تولید محتوا بهره گرفت.
با استفاده از این شیوۀ جدیدتر بازاریابی میتوانید بهطور غیرمستقیم، علاقه و توجه مخاطبان و مشتریها را به کسبوکار و برند خود جلب کنید؛ برخلاف شیوههای سنتی بازاریابی که در آنها با استفاده از تبلیغات و بهطور مستقیم، محصولات یا خدمات را معرفی میکنند. این مهمترین و اصلیترین وجه تمایز بازاریابی محتوا با روشهای سنتی بازاریابی است. طی یکی دو دههٔ گذشته، بهقدری تبلیغاتِ روشهای سنتی بازاریابی زیاد شده است که مردم از دیدن مداوم آنها در صفحههای اینترنتی و پلتفرمهای مختلف عاجز شدهاند و بیشتر آنها حتی بدون نگاهکردن به عنوان یا موضوع تبلیغ، آن را میبندند.
برای درک بهتر این تمایز میتوانیم شیوه استفاده کاربران از پلتفرم پخش ویدئویی مثل یوتیوب را مثال بزنیم: موضوعی در ذهنتان دارید که واقعا میخواهید چیز تازهای درمورد آن یاد بگیرید؛ بنابراین وارد چنین وبسایتی میشوید و موضوع موردنظر را در فیلد جستوجو وارد میکنید. اتفاقی که در بیشتر مواقع میافتد، این است که پیش از پخش ویدئوی موردنظر شما، تبلیغی نشان داده میشود؛ اما بهمحض آنکه ثانیهشمار تبلیغ به صفر برسد، روی «ردکردن آگهی» کلیک میکنید.
تبلیغی که پیش از پخش ویدئوی موردنظر شما نشان داده میشود، یک نمونه از روشهای سنتی بازاریابی است و در سوی دیگر، ویدئوی موردنظر شما، مثالی است عالی از بازاریابی محتوا. ویدئویی که برای دیدن آن جستوجو کردهاید حاوی اطلاعات ارزشمندی برای شماست و قصد دیدنش را دارید. بازاریاب محتواییِ باهوشی ویدئوی موردنظر را آماده کرده است و بهاینشکل، شما را به شمار مشترکان کانال ویدئویی خود اضافه میکند و در نهایت، شما را متقاعد به خرید محصول یا استفاده از خدماتی میکند که در ارتباط با کانال ویدئویی او هستند. این شیوه متقاعدکردن مشتری و مخاطب در مقابل روش سنتی تقلای مستقیم برای فروش محصول یا ارائه خدمات قرار میگیرد: همان تبلیغ یا آگهی که برای ردکردنش لحظهشماری میکنید.
جلب اعتماد مخاطبان و افزایش اعتبار برای برند شما
مصرفکنندگانْ کسبوکاری را برای خرید محصول یا دریافت خدمات انتخاب میکنند که به آن اعتماد دارند. بازاریابی محتوا به ایجاد این اعتماد کمک میکند: شما به مشتریان بالقوهتان نشان میدهید متعهدید که به آنها در پیداکردن راهحل برای مشکلاتشان کمک کنید. اگر بتوانید از استراتژیهایی در بازاریابی محتوا استفاده کنید که موفقیتتان را تضمین کنند و متناسب با کسبوکارتان باشند، نهتنها در سطح داخلی، که در سطح بینالمللی هم میتوانید حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشید. تولید محتوای ارزشمند، مفید و کاربردی نقش بسزایی در موفقیت کسبوکارتان خواهد داشت؛ بهعلاوه، باعث تحسین مشتریان بالقوهتان میشود و عامل مهمی در تبدیلشدن آنها به مشتریان واقعی و بالفعل شماست.
تولید محتوا اعتبار کسبوکار شما در حیطهٔ کاریتان را بیشتر میکند. مخاطبان شما بهمرور متقاعد میشوند که شما بر کاری که میکنید، تسلط کامل دارید و درنتیجه، اگر پس از خرید محصول یا دریافت خدمات شما با مشکلی مواجه شدند، جوابگوی آنها خواهید بود و با دانش و تخصص خود مشکل آنها را برطرف خواهید کرد.
بازاریابی محتوا طی سالهای گذشته در راه اندازی کسب وکارهای جدید بسیار موردتوجه قرار داشته و عمده استفاده از آن در فضای مجازی بوده است. درواقع بازاریابی محتوا در راه اندازی کسب وکارهای اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد و تاثیر بسزایی در پیشرفت آن خواهد داشت. البته باید این نکته را عنوان کرد محتوای دیجیتالی یکی از اشکال تولید محتوا است که در عرصه تکنولوژی می تواند کارایی خود را به بهترین شکل نشان دهد.
بازاریابی محتوا در عرصه های مختلف می تواند کارایی داشته و موجب رشد و گسترش کسب وکار موردنظر شود. به عنوان مثال یک نویسنده و یا مدیر شرکت نیز در امر تولید محتوا می توانند از بازاریابی محتوایی استفاده کرده و کار خود را به شکل هوشمندانه ای گسترش دهد. درحال حاضر مشاغلی وجود دارد که به صورت مستقیم به تولید محتوا می پردازند و بازاریابی محتوا یکی از اصلی ترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. مشاغل دیگر نیز تولید محتوا را به عنوان یک کار جانبی درنظر گرفته و بازاریابی محتوا را اصلی اساسی در کسب و کار خود درنظر می گیرند.
اصلی ترین موردی که در استراتژی بازاریابی محتوا باید به آن توجه داشت برنامه ریزی دقیق است. توجه به اینکه محتوا برای چه فردی تولید می شود و چه مشکلی به وسیله محتوای تولید شده برطرف خواهد شد و فرمت مورد استفاده برای تولید محتوا با کیفیت چیست از جمله نکاتی هستند که باید درنظر گرفته شوند. این نوع بازاریابی تفاوت عمده ای با تبلیغات دارد و محتوای تولیدشده در رسانه های مختص کسب و کارهای به وجود آمده پخش خواهد شد. برخلاف محتوا در زمینه تبلیغات تمام محتواهای تولید شده امکان پخش در رسانه های دیگر را نیز پیدا خواهند کرد. استراتژی تعیین شده از سوی بازاریابی محتوا جذب کاربران است، درحالی که تبلیغات از استراتژی تهاجمی استفاده میکند. یکی دیگر از تفاوتهای موجود بین تبلیغات و بازاریابی محتوا درخصوص هزینه آن است که هیچ هزینه ای را در بر نداشته اما برای تبلیغات باید هزینه زیادی صرف شود.
چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟
دلایلی بسیاری جهت استفاده از بازاریابی محتوا درخصوص کسب و کارهای مختلف وجود دارد که اصلی ترین آنها ارتقا ترافیک سایت و تولید لید است که از منابع معتبر و به صرفه استفاده می نمایند. مهمترین استراتژی بازاریابی محتوا به وجود آوردن اعتماد در اشخاص بازدیدکننده است. هراندازه اطلاعات ارائه شده بتواند اعتماد کاربران را جلب کنند به همان میزان نیز احتمال خرید محصولات توسط آنها را افزایش خواهد داد.
از دیگر دلایلی که موجب می شود بازاریابی محتوا به عنوان امری ضروری احساس شود ارتقاء سطح آگاهی از برند است. دراصل هدف اصلی بازاریابی محتوا دیده شدن محتوای تولید شده توسط مخاطبان و عکس العملی است که نسبت به آن نشان خواهند داد. این مسئله می تواند میزان تخصصی شرکتهای فعال را نشان دهد. عوامل دیگری نیز وجود دارد که وجود بازاریابی محتوایی را در خصوص تولید محتوا الزامی میداند که در این میان می توان به بهبود سئو اشاره کرد. زمانی که تولید محتوا باکیفیت بالایی انجام شود کاربران بیشتری به سمت سایت معرفی شده جذب خواهند شد و این مسئله موجب افزایش ترافیک سایت می گردد.
سایتهایی که راه اندازی شده اند تا زمانی که از محتواهای سودمند و آموزنده به همراه کلید واژه های صحیح و مناسب استفاده نمایند و در زمینه تولید محتوا براساس اصول بروز عمل کنند می توانند رتبه و جایگاه بهتری را در موتورهای جستجو کسب کنند.